reklama

Ako sa nám žije v Nórsku: Časť 4: Nič v Nórsku nie je tak úplne zadarmo.

V nájme je už zahrnutá voda, kúrenie, internet. Jediné, čo si musíte platiť navyše, je elektrina, no pri takomto malom bytíku sa mesačné ceny pohybujú okolo 100 nórskych korún.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Takééééééto veľké ružové okuliare som mala pri rozhovore s realitným agentom, ktorý mi motal medové motúzy okolo úst. No pri predstave, že budeme mať (konečne!) vlastný byt! v Osle! by som asi uverila čomukoľvek.

Príbeh o tom, ako sa Dominika s Andym do Osla balili, prisťahovali a ako zháňali nábytok do toho nového prázdneho bytu, už predsa poznáte. (Alebo ich môžete spoznať tu:https://hoferkova.blog.sme.sk/c/445386/ako-sa-nam-zije-v-norsku-cast-2-ako-sa-pobalit-na-cely-zivot-1-2.html

Vyzerá to všetko tak krásne, dvaja mladí ľudia, s väčšou odvahou než rozumom, si žijú perfektným životom vo vysnívanej krajine. Áno, ale... Keď príde 1. deň v mesiaci- plačeme, medzitým sa trošku bojíme a posledný deň je zase dňom obrovskej radosti.
Sami si k uvedeným pocitom priraďte nasledujúce udalosti: výplatný deň, deň platenia účtov a to medziobdobie, kedy vám vyprší mesačný lístok na MHD, pokazí sa počítač alebo si chcete len tak niečo dobrého vypiť a zobnúť v kaviarni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klobúk dole pred vami, dospeláci.. tento život je... ťažký, teda, ťažší.. Prvý mesiac po nasťahovaní nám prišiel pozdrav, že sme zrejme zabudli zaplatiť nájom. Andy sem-tam rád komplikuje ľahko- pracujúcim nórskym účtovníkom život, keď posiela platbu bez mena a variabilného symbolu. A aj keď som si bola na 100% istá, že nepatríme do zoznamu dlžníkov, ešte pár nocí ma prenasledovali nočné mory, v ktorých nás prišli traja nabúchaní Vikingovia vysťahovať.

Rozmýšľala som teda, kedy ten pocit zodpovednosti konečne zmizne. A on nezmizol. No našťastie zostáva aj slastný pocit z tvrdo zarobených peňazí, ktorý sa ku mne potichučky zakráda, keď chlipkám čaj z hrnčeku, ktorý som si sama kúpila, rozhliadajúc sa po prázdnom byte, ktorý si dokážem zaplatiť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oslo určite nie je tým miestom, kam utečiete, keď potrebujete rýchle prachy. Nie je ani miestom, kde vás prijmú s otvorenou náručou. Je miestom, kde nič nie je tak úplne zadarmo. Tú vodu, ktorú máme údajne v rámci nájmu, platím z daní, ktoré mám momentálne tabuľkovo stanovené na krásnych 35%. Bye-Bye tretinka platu.
V Nórsku, navyše, existuje niečo ako „holiday pay“ (ferie penger), čaaoo ďalších cca 12%! Tie si váš zamestnávateľ od vás bezúročne “požičia“ na rok, na rozvoj biznisu. Ale vráti! :)

A aj by som bola bývala zabudla... Jeden z mojich pracovných benefitov- jedlo v práci zadarmiko. Ale nie tak úplne zadarmo. Niekto predsa musí zaplatiť daň. Tú pekne-krásne strhnú Dominike z platu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí sa ma pýtate, čo nás taký život stojí...

Pre predstavu príjmov, uvádzam, že minimálna mzda je 150 Nok (niečo okolo 17 evríčiek). Pod túto hranicu určite nechoďte ani počas letnej brigády. Taký lepšejší plat pre neprofesionalizovanú prácu (v reštike, kaviarni, hoteli) je 180 Nok. Ak prekročíte magickú hranicu 200, zaslúžene sa potľapkajte po pleci, a dajte mi vedieť, ako sa vám to podarilo :-).

A tie výdavky, ach, tie výdavky! Sme Oslo výhodňáré, žijeme v jednej z okrajových častí, ktorá sa volá Sinsen. Máme maličký, ale útulný jednoizbový bytík, za ktorý platíme mesačne 9300 Nok (niečo málo cez 1000 Eur). Tej elektriky minieme asi podstatne viac než priemerný Nór, lebo z 100 Nok sa stalo 300 a internet máme síce zadarmo, no bez modemu, ktorý si treba od danej spoločnosti priobjednať, a ten náš super-truper predplatený balíček tvorí až celých 5 Mega.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Keďže nám na našej rodine na Slovensku stále záleží, a chýbajú nám viac než čokoľvek, platíme si 50 MB (ktoré nám aj tak nikdy nevystačia) za 499 Nok.(Síce tieto 2 týždne máme návštevné, v pondelok odišli Andyho rodičia a zajtra príde môj "úplne nejvíc nejlepší přítel"- moja maminka).

Mobil a „električenka“ nás vyjdú ďalších 1100 na jedného (krát 2).
Čiže, ľahkou matematikou sa dopracujeme k sume 12300 (okolo 1400 Eur), ktorú treba mladému zaľúbenému páriku na sladký život plný zodpovedností v Osle. Och, a to som ešte nejedla!

Našťastie sme však dvaja, takže nemusím pracovať 340 hodín mesačne (ako tenkrát v lete v Mjolfjell počas môjho nórskeho poprvé). Samozrejme, ak si chcete žiť na vysokej nohe, prenajmite si apartmán v centre mesta za 16 000 a viac, aj také sú „k mání“. Jak je libo.

Na život si zarobíme, z čoho sa veľmi tešíme, lebo rozbehy boli ťažké a pomaly začíname rozmýšľať, ako múdro investovať ušetrené. A keďže platiť svoje je lepšie ako platiť mesačne požičané, a navyše, ceny nehnuteľností rastú v Osle rýchlosťou blesku- 8% ročne, naše myšlienky a peniažky by asi smerovali tam. Ale ešte veľa vody pretečie, kým...

Preto vám, ktorí sa na mňa obrátite s prosbou o radu, vždy hovorím, že ak si chcete zarobiť, a hlavne, obzrieť terén, predtým, než „praštíte“ do života v Nórsku, prídite na letnú sezónu. Síce nedostanete úplný obraz o tom, aké to je bývať tu v zime, keď má Slnko šlofíka. Ani o tom, koľko potrebných vecí treba povybavovať pred- a po- príchode (viac sa dočítate tu: https://hoferkova.blog.sme.sk/c/444329/ako-sa-nam-zije-v-norsku-cast-1-ako-sa-prestahovat-a-nezblaznit-sa-z-toho.html), no zarobíte si, pocestujete a možno sa vám podarí nájsť si nórskeho kamaráta- aj keby len jedného.

Ak ste si povedali, že toto by bolo niečo pre vás, položte základný kameň už dnes. Ako hovorím ja- životopis je úplný základ, ktorý ťa odlíši a dostane na vrch kopy. Ako som písala životopis ja, a kde som si hľadala brigádu, o tom pokecáme nabudúce. Ako mi raz povedala kamarátka: „Nie skúsenosti, nie jazyk, ale naša povaha a chuť tvrdo pracovať je to, čo Nórom ponúkame. Zatiaľ.“

Predvčerom som cestovala metrom domov po náročnom dni, keď som medzi rôznymi nórskymi dialektami začula niečo srdcu blízke- slovenčinu- dvaja mladí chalani vášnivo debatili o tom, ako dávali Nórom koštovať zo slivovice. Nebolo by na tom nič zvláštneho, keby ich slovenčina nebola tvrdo poznačená anglicko-nórskym prízvukom. Chalani tu už zrejme nejaký ten piatok pobudli, a navonok úplne zapadli medzi domácich- šedý kabát, tenisky (aj keď do rána napadlo 20 centi snehu) a spopod zalomených rifiel vykúkali holé členky. Niečo však zostalo úplne nedotknuté- tá radosť v očiach pri strete s rodákom.

Obrázok blogu

Moji zlatí, Nórsko je stále vysnenou krajinou, hlavne teraz, keď sa dni predlžujú a Slniečko sa nám ukazuje čoraz viac. No nič tu nebude tak úplne zadarmo. Zaplatíte nielen peniazmi, vašim časom, odlúčením od rodiny, no aj ten náš milovaný “slovenčin“ si prejde zaťažkávajúcou skúškou.

No ten pocit, keď si prejdete všetkým tým ťažkým, a budete môcť pozvať vašu rodinu na návštevu do "nového sveta", nenahradí vôbec nič.

Uchlipkávajúc Theraflu, vám želám krásny zvyšok týždňa!

Vaša, Dominika.
 

Dominika Hoferková

Dominika Hoferková

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne objavujem krásy Nórska. Mám sa tu super a o mojich tunajších zážitkoch, radostiach i starostiach sa mám chuť podeliť aj s Vami. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu